
 

5 

 

Expert excuses from other  
“scientific” journals 

 
 

“Academic journals and societies show an auto-immune response 
 to information that should be the life-blood of medicine.” 

  –  Prof. David Healy, author of Pharmageddon 
 

This chapter consists mainly of just the “peer reviewer” replies from 
18 journals with my rejoinders added in between.  I sent the 
lengthening compilation to each successive journal in turn.  You can 
see that not a single real fault of evidence nor reasoning (nor 
presentation) has been shown by any of these “scientific” journals. 

U1.  BMC Medicine 

In an email reply sent 21 August 2012, Claire Tree-Booker declared 
on behalf of the editors of BMC Medicine that their refusal to 
consider this present manuscript was because:   

“ we did not feel that it was sufficiently different from the 
2011 article published in Journal of Occupational Medicine 
and Toxicology (Mutter J. Is Tdental T TamalgamT Tsafe T for 
ThumansT? “.   

And yet only one of Mutter’s 160 references overlapped with the 50 
cited here.  There is no other overlap of evidential basis between 
Mutter’s review and this one.  And this one concludes with evidence-
based estimates of the huge scale of morbidity being caused, 
whereas Mutter’s makes no such estimates.  And this one contains 
six (highly-original) graphs of data whereas Mutter’s contains no 
graphs nor tables.  Plus my predictions and preventive advice none 
of which are contained in Mutter’s review.  Above all, my review is 
explicitly of consequences of the change to non-gamma-2 amalgams 
whereas Mutter’s makes no mention whatsoever of non-gamma-2 or 
any change.  BMC Medicine’s sole ground for rejecting is thus shown 
to be wholly false.   

 

r
Text Box
Copyright 2020 
Robin P Clarke and Best Books Press
www.pseudoexpertise.com   



136    Experts Catastrophe  

  

U2.  Journal of Occupational Medicine and Toxicology 

The Journal of Occupational Medicine and Toxicology then took 
14 weeks to refuse the paper without giving any reason at all.   

U3.  Environmental Health 

The paper was then sent to Environmental Health on 4 P

th
P 

December 2012.  On 10 P

th
P December, David Ozonoff sent a reply 

whose least unsubstantive content consisted of the following: 

“Our journal requires prior approval for review articles. In 
this case the Editors feel that having a plausible hypothesis is 
not sufficient. There is an abundance of speculation on what is 
causing the increase in autism or even if that increase is real 
and not an artifact. Over the time period at issue many things 
have changed, not just dental amalgams. Whether any of them, 
including your hypothesis, are credible or not will require a more 
fine grained and targeted analysis.” 

But there is not even one genuine scientific objection shown by those 
comments, as is explained in the following. 

  
T>“Our journal requires prior approval for review articles.”T  

  
The only proper criterion for a journal that validly claims to be 

scientific is to publish the best possible (or potentially best) content 
in whatever form it has to take.  The very essence of science is that 
it is an exploration of the UunknownU.  It follows that unless an editor 
is content to confine their mind to some pseudic form of 
“prophetically anticipated science” they must be open to publishing 
whatever form and origin of content happens to present itself, 
especially when a very important catastrophic situation is carefully 
presented with clear practical implications as here.  Of all the duties 
of a medical research community, there can be none greater than 
facilitating the publication of substantial warnings of harm being 
done by medical practices themselves. 

  



Expert excuses from other journals   137 

  

T>“In this case the editors feel that having a plausible 
hypothesis is not sufficient.”T  

  
But the paper does not present merely a “plausible hypoth-

esis”.  If so I wouldn’t have bothered writing it let alone sending it to 
the journal.  Instead (even as stated in the abstract) it presents 
extremely substantial evidence and reasons for ruling out all other 
possibilities.  Furthermore it is very far from mere hypothesis but 
instead a causal theory.  A journal editor ought to know and 
understand the important fundamental difference between 
the concepts of theory and hypothesis.  [ THypothesis:T ”Sugar tastes 
sweet”.; TTheory: ” TPutting sugar on your tongue induces a chemical 
reaction in the taste-buds (which have evolved to detect nutrients), 
and this in turn induces action potentials in neurons which thereby 
transmit signals to other neurons in the brain which register a 
sensation generally reported to be sweetness; Blaggg (1987) showed 
pictures of the taste-bud receptors in which the blue dots are the 
etc....; Freddd (1997) showed that the increased action potentials 
only occurred when sugar was present etc....”] 

   
T>“There is an abundance of speculation on what is causing 
the increase in autism or even if that increase is real and not 
an artifact.”T  

  
Indeed an abundance of TspeculationT.  By contrast, I present 

strong Tevidence T and Treasoning T.  What this editor should be doing 
is explaining what specific errors or gaps there are in it, not just 
adding his own rather facile speculations of what errors he reckons 
he would find in it if he bothered to check.   

 And indeed, the huge abundance of mere speculation about 
these matters should properly be recognised as showing that this is 
an extraordinarily important subject and one in which there is 
indeed too much mere speculation and not enough actual evidence-
based and reason-based coherent theory such as presented by this 
paper.  So he got it exactly the wrong way round there - it’s all the 
more reason that they TshouldT be publishing it (or at least not 
casually dismissing it). 

 And as for the alleged non-increase, please explain to me how 
anyone credibly accounts for those charts figs 1-4 other than by a 
real increase (let alone the peculiarly close parallel increase in Fig. 
5).   

 



138    Experts Catastrophe  

  

T>“Over the time period at issue many things have changed, 
not just dental amalgams.”T  

  
That is a statement of the idiotically obvious – as if it would 

never have occurred to myself to ask if anything else might have 
changed, before I wasted months producing that review of the 
possibilities.  But this editor’s cheap words fail to address the fact 
that not even one of those other things can account for the clear 
involvement of mercury in the increase of autism (let alone also 
account for the timing and other details).  I made that point clearly 
in the paper, but it seems we have here the reply of someone who is 
so clever that he doesn’t need to actually read something before 
having yet more prophetic revelations of what it will “obviously” 
have failed to say. 

  
 T>“Whether any of them, including your hypothesis, are 
credible or not will require a more fine grained and targeted 
analysis.” T 

  
But I challenge anyone to suggest even TUone UT alternative to 

“my” ”hypothesis” which I have not already ruled out in that 
manuscript.  You can’t.  And that’s the Uwhole pointU of it.  And there 
exists no alternative review of the subject – this is the best now and 
likely best there ever can be (in consequence of the failure to keep 
records). 

  
Editors of Environmental Health failed to respond to these 

rebuttals, so I proceeded to send to a further journal. 

U4.  BMC Public Health 

 
It was next sent to BMC Public Health, on 13 P

th
P December 2012.  

On 20 P

th
P December Natalie Pafitis replied that:  

“We have now looked over your submission and are sorry to 
inform you that the journals in the BMC series do not generally 
consider narrative reviews for publication. We are therefore 
unable to consider your manuscript for peer review and are 
closing your file.” 

Again there is no sound ground for non-consideration offered 
there.  Even if it is in some aspects a “narrative review”, so what?  It 
still remains the Uonly everU review to date of non-gamma-2 amalgam 
consequences.  It must therefore at this date be the best available 



Expert excuses from other journals   139 

  

science on this most important question (and probably best-ever 
given the institutional failures to record data), and the fact that 
editors can speculate some notional “proper” sort of review as a 
hypothetical substitute is entirely irrelevant.  As already pointed out 
at top of page 2 here, any journal having pretences to being scientific 
should be definition be open to the unknown nature of new 
discoveries and becomes merely pseudoscientific to the extent that it 
insists on confining itself to its prior presumptions of what the best 
science should look like, a false “prophetically anticipated science”. 

U5.  Health Research Policy and Systems  

On 20 P

th
P December it was sent to Health Research Policy and 

Systems.  On 24 P

th
P December the HARPS Editorial Team replied that: 

“Pre-peer review of your manuscript is now complete and I 
am sorry to say that we cannot consider the manuscript for 
publication given that your article is out of scope for our 
journal.” 

And yet that notion that it was “out of scope” for that journal is 
difficult to square with the following evidence copied from the 
Covering Letter I had sent to them: 

“Why this is suitable for Health Research Policy and 
Systems?  Please note all the relevant bits of your journal statement 
which I have bolded herebelow: 

T“Health Research Policy and SystemsT aims to provide a 
platform for the global research community to share their 
findings, insights and views about all aspects of the 
organisation of health research systems including agenda 
setting, building health research capacity, and how 
research as a whole benefits decision makers and 
practitioners in health and related fields and society 
at large.” 

T“Health Research Policy and SystemsT considers 
manuscripts that investigate the role of evidence-
based health policy and health research systems in 
ensuring the efficient utilization and application of 
knowledge to improve health and health equity, 
especially in developing countries. Research is the 
foundation for improvements in public health. The problem 
is that people involved in different areas of research, 



140    Experts Catastrophe  

  

together with managers and administrators in charge of 
research entities, do not communicate sufficiently with 
each other. How well informed is the public of the 
results of their research? How do they make sure that 
what they do will actually improve health? Do they 
have good links with the decision makers who can 
actually influence how their research findings are 
used? Is the money used to sponsor their activities 
spent wisely, fairly and efficiently? Are there means 
to assess the impact and utility of their work? How 
many of them are leaving the country for greener 
pastures? How can they be enticed to stay?” T 

And this is indeed an article which presents proof of the 
agenda setting Uavoidance U of having dental amalgam toxicity on the 
agenda, with Uavoidance U of building research capacity, and how 
research as a whole Uis prevented fromU benefiting decision 
makers and practitioners in health and related fields and 
society at large.   

It is a manuscript that investigates the Uprevention of aU role 
of evidence-based health policy and health research systems 
in ensuring the efficient utilization and application of 
knowledge to improve health and health equity, about people 
who Udeliberately set out to prevent others to U communicate 
sufficiently with each other.  

How well informed is the public of the results of their 
research?: They are kept in deliberate ignorance by systematic 
censorship and deceit as documented both in the review and in its 
shallow blocking by editors of four pretendedly scientific journals. 

How do they make sure that what they do will actually 
improve health?:  UThe review shows how they go out of their way 
with deceits to prevent such improvement U.   Do they have good 
links with the decision makers who can actually influence 
how their research findings are used? UYes, evilly-”good” links as 
indicated in the review U. 

Is the money used to sponsor their activities spent 
wisely, fairly and efficiently? UNo, it is used criminally in support 
of cover-up of a gigantic crime U. Are there means to assess the 
impact and UDISUutility of their work? UYes, this review U.  How 
many of them are leaving the country for greener pastures?  
UThis review documents the reasons why just about all the honest 
researchers have been driven out by a Lysenkoist regime of pseudo-
science and persecution of those who try to do honest study of the 
subjects.  U 



Expert excuses from other journals   141 

  

How can they be enticed to Sstay S Ucome backU?”  UBy publishing this 
reviewU. 

 
It should be clear from the above that this review fits very 

much with your statement of what would be relevant.  

U6.  Emerging Themes in Epidemiology   
(Permitted Themes in Epidemiology?) 

 
It was next sent to Emerging Themes in Epidemiology on 25 P

th
P 

December 2012.   
An email reply from the ETE Editorial Team dated 8P

th
P 

February 2013 stated the following two paragraphs of rationales for 
not accepting.  These rationales have at least an appearance of being 
much more substantive than those received in earlier responses, but 
they do fall apart on proper examination as I will now show.    

 
“1. The aim of the paper is to present evidence of a causal 
relationship between exposure to dental amalgams and 
autism, as well as other disabilities. We found no evidence to 
support such a claim in this article. The article presents time 
trends demonstrating secular increases in autism diagnoses 
and disability claims. There is, however, no data presented 
regarding the population level exposure to non-gamma-2 
dental amalgams over this period.”  

 
Firstly, as regards data of the population exposure to non-

gamma-2:   In response to my FoI request the UK Department of 
“Health” stated that they have kept no records of usage or 
prevalence.  And indeed I can myself confirm that my own dental 
notes from many years under the “care” of a leading Dental Hospital 
and School give no indication of which types of amalgams were 
installed or present, even though I was well aware that in earlier 
decades I frequently had amalgams crumbling in my mouth 
(indicating they were the crumbly earlier types), whereas I later had 
a large number of amalgams which never degraded even over 
decades (indicating they were the non-gamma-2 types).  And in the 
UK more generally, dental notes are only kept for ten years.  And 
with the substantially more complex and fragmented medical 
system in the USA it is highly unlikely that there would be any 
better records there.  However, despite that callous neglect of 
documentation, we can still reasonably infer that the prevalence of 
the highly-durable non-gamma-2 progressively increased from the 



142    Experts Catastrophe  

  

time of its introduction in 1975-6 onwards.  At first there would be 
mostly just ones and twos in a few patients, while later there would 
be many patients accumulating more and more high numbers.  The 
review thus presents about the best evidence as we can ever hope to 
obtain and yet it is still indicative enough of close relationships to 
increases of both autism and adult disability such that the 
precautionary principle should be strongly evoked thereby.   

“There is also no evidence presented that those exposed to 
these products have higher rates of these conditions 
compared with those not exposed to them, nor that those 
with these conditions are more likely to have been exposed 
to these products.”  

Not so.  In respect of autism I cited Holmes et al 2003 and 
Geier et al 2009, and could have added Majewska et al 2010.  In 
respect of adult disabilities I cited the separate reviews by Mutter 
2011 and  Hanson 2004, which reached similar causality conclusions 
to my own via almost entirely different data.  And that is despite the 
gross avoidance of carrying out any studies of these sorts, in line 
with the pseudo-scientific denialism documented in the Appendix of 
the paper.   

Besides which, this is specifically a review of such evidence as 
exists of an epidemiological nature.  It would take an even much 
longer paper to re-review all the other data which has already been 
adequately covered in the cited Hanson 2004 and Mutter 2011 (in 
respect of adult disability) and Geier et al 2010 (in respect of the 
clear involvement of mercury in much autism).   

 
“2. There have been at least two large-scale randomised 
clinical trials with long-term follow-up that have invest-
igated whether use of dental amalgams has adverse 
neurological or psychosocial effects. Neither has shown 
evidence of an effect, yet these studies are not mentioned in 
the manuscript.” 

 
Not so.  Firstly, the paper’s second paragraph stated: “Some 

relatively large-scale trials have been asserted to show amalgam 
safety, but they have been substantially flawed and in at least one 
case in reality showed harmfulness rather than safety (as explained 
by Mutter [19]).” 

And on the contrary the Childrens’ Amalgam Trials showed 
significantly decreasing urine mercury despite increasing intake, 
which is evidence of developing toxicity.  And there were severe 



Expert excuses from other journals   143 

  

limitations in those studies, such that an Uaccompanying editorial U 
stated they were not capable of showing amalgam to be safe.  And 
they certainly did not have “long-term follow-up”, indeed, if I myself 
had been included in those studies I would have been registered as 
evidence of harmlessness because I became chronically disabled only 
after the age at which the trials ceased.  By remarkable fluke of 
PhD-qualified professional design and peer-review those studies 
started too late to detect autism and ended too early to properly 
detect adult pathology.  (And despite their very poor quality they 
had no difficulty getting promptly published (and in prominent 
journals) in contrast to this present paper) 

And again, these defective studies were not mentioned because 
they had already been demolished in the cited Mutter 2011 (and by 
others such as Boyd Haley) and it is not reasonably to be demanded 
that this present review should completely re-review every defective 
propaganda study anew, else it would need to be even longer.   

Finally, even if the editors of ETE indeed did not find the 
presented evidence compelling, their proper response should still 
have been to act in accordance with the precautionary principle, 
publishing the review while stating alongside it their notions about 
the unsoundness of inferring causality from it.   

UAnnals of General Psychiatry (not fully submitted to) 

 
It was next sent to Annals of General Psychiatry on 15 P

th
P 

February 2013.  But they were unwilling to allow a waiver to below 
their discounted fee of £1,180 / $1,880 / €1,480.  That would be 
beyond my means as a chronically mercury-disabled benefits-
dependent with no earning prospects, so I decided to seek another 
journal which would provide open-access without a high publishing 
fee.  [I haven’t added this journal to the counting here.]   

U7.  Chinese Medical Journal 

 
It was next sent to Chinese Medical Journal on 2 P

nd
P March 2013 

(CMJ20130601).  The editor replied on 25 P

th
P March, stating as follow: 

We provide a list of the most common reasons why we reject 
your article instead of a detailed description of comments 
about the article from our reviewers.   
First reviewer’s comments: 

To the Author 
In this long review article, the author described in 



144    Experts Catastrophe  

  

detail the potential toxic effects of non gamma-2 dental 
amalgam, a most commonly used dental filling material used 
in the last decades world wide. The consequences including 
autism, adult disability, and ‘workshy’ seem astonishing, but 
dental amalgam is seldom used in dentistry nowadays, and 
the data the author cited was mostly from online with lower 
grade and published years ago. 

Conclusion: Reject 
Second reviewer’s comments: 

汞合金作 牙材料已 完全被 脂材料所替代为为 为 为 ，尽管汞合
金作 重金属可能 中枢神 系 造成影响为 为 为 为 ，但作者 用 述的应 应
方式来作出相 的 述已有 多文献 表关 关 关 关 ，而本文并无相 的关 关
数据证 ，故 文缺乏 性关 论关 、科学性。  

不建 在本刊 表议 关 。  
Conclusion: Reject 

 
My rough translation of the above:  “Amalgam TasT Ta T Tdental 

filling T Tmaterial T Thas been completely T replaced by Tresin material T, Tthe T 
Tamalgam’sT Theavy metalsT Tmay T Taffect T Tthe central nervous system. T But 
TreviewsT Tof T health effects of amalgam have already T been widely T 
Tpublished T TinT Tthe T Tliterature.  In this article T Tthere is no T Tempirical T Tdata T, 
Tso the T TpaperT is not Trealistic orT Tscientific.T”  

On 31 P

st
P March I sent a reply which included the following 

replies to quoted points. 

>“The consequences including autism, adult disability, and 
‘workshy’ seem astonishing,” 

 But huge increases in these outcomes are evidenced in 
reality as shown in various references cited in the article (and shown 
in the graphs).  And they are not so astonishing given that mercury 
is well-known to have various such neurotoxic effects and a huge 
increase of mercury was introduced with no attempt at monitoring. 

 >“but dental amalgam is seldom used in dentistry nowadays,” 

 Maybe that is true in China (of which it is difficult for me to 
get information from due to my limited language capability).  But 
certainly not elsewhere. 

Indeed on the contrary, in the UK (and US and many other 
countries too) amalgam use is still being taught to the dental 
students (as entirely harmless)(I just now phoned 0121 466 5000 to 
obtain confirmation of this), and it is the only treatment approved 
for molar teeth in the UK’s NHS and in the various health insurance 
schemes in the USA.  



Expert excuses from other journals   145 

  

 
“Immediate phase-down of dental amalgam use in the UK 

unlikely”: 
HTUhttp://www.dental-
tribune.com/articles/news/europe/7333_immediate_phase-
down_of_dental_amalgam_use_in_the_uk_unlikely.html UTH   

There continues to be a huge international industry of 
installation of new amalgams.  That is the reason why there has just 
Uthis yearU been a call from the UN for worldwide “phase-down” of 
amalgam usage as detailed at  

HTUhttp://www.prnewswire.com/news-releases/scientific-dental-
academy-to-aid-un-global-phase-down-of-mercury-fillings-
188091681.html UTH 

[….] 
  
And also of crucial importance, as my review states, the causal 

factor is not the amount of Unew U installation, but rather the amount 
Ualready existing U in people’s mouths, and that is with these non-
gamma-2 amalgams being extremely long-lasting.   

  
>“and the data the author cited was mostly from online with 
lower grade and published years ago.” 
  
But as the article states, that data is the best that is available 

on the matter and none of the opponents of this article have shown 
any proper scientific objection to that data. 

(The second reviewer wrote in Chinese which I will try to 
translate here to English.) 

  
>汞合金作 牙材料已 完全被 脂材料所替代为为 为 为 ，  
>“Amalgam TasT Ta T Tdental filling T Tmaterial T Thas been completely T 
substituted by Tresin material,” T 

  
TNot so (outside China), as detailed above in reply to the first 

reviewer.T 

  
>但作者 用 述的方式来作出相 的 述已有 多文献 表应 应 关 关 关 关 ，  
>“But TreviewT Tof T TapplicationsT Tto T Tmake T Tthe T TexpositionT Thas been 
widely T Tpublished T TinT Tthe T Tliterature T,” 

(I guess a correct translation here is more like: 
>“But TreviewsT Tof T health effects of amalgam have already T 
been widely T Tpublished T TinT Tthe T Tliterature T,”) 

  
But again, the article explains that the other reviews have 



146    Experts Catastrophe  

  

never examined any epidemiological data, and there have never 
before been any reviews of the change to non-gamma-2 (which is the 
whole point of the article).  

  
T>而本文并无相 的 数据关 关证 ，故 文缺乏 性关 论关 、科学性。 T 

T>“this article T Tthere is no T Tempirical T Tdata T, Tso the T TpapersT Tto T Tthe T 
Tlack T Tof T TrealisticT, TscientificT.” 

(Again, I guess a more correct translation would be: 
T>“In this article T Tthere is no T Tempirical T Tdata T, Tso the T TpaperT is 
not Trealistic orT TscientificT.”) 

  
But again that is not true. The article presents all the empirical 

data that is available on the subject.  Most of its content is such 
presentation.  There are many references, almost none of them 
previously cited by for instance J Mutter, and which include the 
various graphical data. 

U8.  Journal of Psychiatry and Neuroscience 

 
There was no response to the above replies and so after some 

revision (minor improvements plus rearranging to produce a new 
section titled “Is mercury involved in causation of autism”) it was 
next sent to Journal of Psychiatry and Neuroscience on 14P

th
P May 

2013.  
The Co-Editor in Chief, Dr Joober, replied on 27 P

th
P May, saying 

that it was “not suitable for publication in the journal. Because of 
increasing space constraints, we have to be extremely selective about 
the manuscripts that we ultimately publish.”  And yet no faults or 
inadequacies or other evidence were adduced to support that 
assertion. 

U9.  Iranian Biomedical Journal 

 
Then after some adjustment between the different journal 

formatting requirements, it was sent to Iranian Biomedical Journal 
on 30 P

th
P May. 

The Executive Manager replied on 17P

th
P June that: 

 “Our referees have carefully reviewed your manuscript and 
suggested that this paper is more suitable for other journals than 
Iranian Biomedical Journal. We hope that you can publish this 
valuable manuscript in the above mentioned journals.” 

 



Expert excuses from other journals   147 

  

U10.  Acta Medica Iranica 

 
After some further adjustment for journal formatting 

requirements, it was sent to Acta Medica Iranica on 22 P

nd
P June 2013.  

On 17 P

th
P September a reply stated that it “has been evaluated by 

referee(s) and I am sorry to inform you that we have therefore 
decided that this manuscript cannot be accepted for publication.”  

Again these two Iranian journals did not raise any actual 
criticisms of the paper.   

U11. Neurotoxicology 

 
At this point I became aware that the publishers of Neurotoxic-

ology had introduced a possibility of a waiver of the fee (for not only 
designated countries), which had not previously been the case.  It 
might otherwise have been my first choice of journal before all those 
listed above. 

After further adjustment for journal formatting requirements, 
it was received by Neurotoxicology on 24 P

th
P September 2013. 

On 12 October a reply from assigned editor Pamela Lein stated 
it had been declined on a basis of three reviewers’ reports.  And yet, 
just as with the previous responses documented above here, those 
three reports contained no reasonable basis for refusing publication.  
More importantly, they contained a spectacular compilation of half-
baked pseudo-expert pseudo-faults, as is made clear in my rejoinders 
which I have put in a separate document.  

U12.  Molecular Autism 

 
Following a further reasonless reply from Ms Lein, and further 

adjustment for differing journal formatting requirements, it was 
sent to Molecular Autism on 7 P

th
P November 2013 with a request for a 

waiver (which was granted on 8 P

th
P November.  The editors replied on 

29 P

th
P November 2013 as follows: 
 

Dear Mr Clarke, 
We very much appreciated reading your manuscript on 

dental amalgams as an autism risk factor. We think you 
have done a good job reviewing the literature and the 
question is of considerable interest.  

The advice we have received is that the methodology 
would not get through critical peer review from our journal, 



148    Experts Catastrophe  

  

so we think that it is better for you if you submit this to the 
other journal that has expressed an interest in this. This will 
also save you time. 

We wish you success with your research and thank you 
for considering our journal. 
Best wishes, 
Profs Joseph Buxbaum and Simon Baron-Cohen.   

 
The references in that reply to “the other journal” mis-

characterise the general-readership magazine I had mentioned 
(What Doctors Don’t Tell You) as a (perfectly reasonable alternative) 
“journal” when that would incorrectly suggest it functions as a 
primary science journal publishing scientific papers (indexed in for 
instance Index Copernicus, DOAJ, or PubMed), which is of course 
far from the case – WDDTY has to date only published popular 
journalism articles reviewing or commenting on the primary 
journals’ papers.  That reply furthermore notably fails to specify any 
actual reasons why my paper would “not get through the critical 
peer review”.  And that is in the context of all those previous “peer 
review” critiques being shown to be vacuous as above.   

Indeed it is those journals’ own “peer reviews” that glaringly 
fail any honest test of “critical” examination, not my own work. 

And this reply appears to be outrightly deceitful, because it is 
the editors themselves who decide whether or not it does indeed “get 
through critical peer review from our journal”.  (That’s exactly what 
being a journal editor is about.)  This reply is thus very much like an 
executioner saying “I really wish you the best in your hopes of 
staying alive, but I’m terribly sorry that my arm isn’t pulling hard 
enough to prevent this axe falling on your neck.  Anyway, I wish you 
survive in future executions”.    Note that Chapter 12 here contains 
further discussion of whether Dr Baron-Cohen tells the truth or not.   

Before [, in the event, not] finally sending to WDDTY I decided 
to first send to just two more journals, namely the Russian Open 
Medical Journal, and the new journal eLife.   



Expert excuses from other journals   149 

  

U13. Russian Open Medical Journal. 

 
After further re-formatting it was sent to ROMJ on 9 P

th
P 

December 2013.  The editor sent an email reply on 19P

th
P March 2014, 

of which the here-relevant content was as follows: 
“….We received several conflicting reviews on your article. 

Editorial board members carefully studied and reviewed the 
text of article. The views of members were different. In sum of 
debates, all members concluded unanimously that style of 
presented article not suited to the format and scope of our 
journal and our readers. …. 

We recommend you submit your article to another journal 
(mass media), specializing in the acute medico-social problems 
and not having narrowly specialized readership….” 

So yet again, no actual faults of the paper were identified.  As 
for the notion that there might be some unsuitability of style, this is 
evidently not a real problem given that no such comments on style 
were made by any of the other journals, including the abundant 
false criticisms from Neurotoxicology journal. 

U14. eLife 
 

I then noticed there was the journal eLife recently founded by 
the 2003 Nobel laureate, which claims to have a novel approach to 
publishing and does not cause much delay in its decisionmaking 
anyway.   So I sent it to eLife on 24 P

th
P March 2014.   

The next day the editors of eLife sent the following reply. 

Dear Dr. Clarke,  
Thank you for choosing to send your work entitled 

“Autism, adult disability, and ‘workshy’: Major epidemics 
being caused by non-gamma-2 dental amalgams” for 
consideration at eLife. Your initial submission has been 
assessed by Prabhat Jha in consultation with a member of 
the Board of Reviewing Editors. Although the work is of 
interest, we are not convinced that the findings presented 
have the potential significance that we require for public-
ation in eLife.  

Specifically, the theories about possible sources of 
reported increases in autism need much better justification 
than provided here, and also need to be reviewed in the 
context of other putative risk factors. As such, this paper 



150    Experts Catastrophe  

  

might be more suitable for a specialized journal.  
eLife rejects a high proportion of articles without 

passing them on for in-depth peer review, so that they can be 
promptly submitted elsewhere. This is not meant as a 
criticism of the quality of the data or the rigor of the science, 
but merely reflects our desire to publish only the most 
influential research. We wish you good luck with your work 
and we hope you will consider eLife for future submissions.  

Best wishes,  
Randy Schekman,  Editor-in-Chief, eLife  
Fiona Watt,  Deputy Editor, eLife  
Detlef Weigel,  Deputy Editor, eLife  

In considering that reply from eLife, it should be borne in mind 
that I had sent them the replies from the previous thirteen journals, 
including the failure of any of them to find any genuine fault.  In 
that context, eLife put forward two objections.   

Firstly the notion that the theories “also need to be reviewed in 
the context of other putative risk factors”.  And yet in the paper I 
had already pointed out that any proper explanation of the autism 
increase had to account for the now substantial involvement of 
mercury.  And having ruled out mercury from vaccines, that leaves 
only dental amalgam as the one remaining source of that mercury.  
In respect of the adult disabilities, one could of course speculate 
about a great many potential causes which have increased in recent 
decades, and yet we see here (a) a major increase of mercury, clearly 
resulting in the autism increase; (b) adult disabilities which are very 
much characteristic of mercury vapor poisoning; (c) a peculiarly 
close coincidence of timing of that adult disability increase with the 
autism increase; and (d) that peculiar system of official falsehoods 
about the subject.   I consider that to be an adequate review of the 
other putative risk factors.  The only alternative would appear to be 
an endless list of  speculations about the many other things that 
have changed over the decades, and might be supposed to have 
somehow caused all those disability claims.   

The other objection from eLife consists basically of the “skeptic-
ism” which I have commented on already.  Some of the greatest 
discoveries in science were dismissed for decades with such 
“skepticism”, so I do not regard it as a meritable objection here.  



Expert excuses from other journals   151 

  

U15. Biometals 

 
Having at this point now given fourteen putatively scientific 

journals the opportunity to publish this paper, and met only with 
false objections, I did not see much merit in allowing any further 
journals to obstruct the publication any further.  But before finally 
turning to other options or none, I noted that the journal Biometals 
had recently published two papers relating to amalgams, so decided 
to give them the final chance.  After further changing to journal 
formatting requirements I also added references to Taylor 2013 and 
Homme 2014 and carefully revised the presentation of the section on 
mercury causing autism and of the conclusions section.  On 26P

th
P 

April I received a reply which contained no other grounds for 
refusing the publication other than the following: 

Although this is an interesting topic, the manuscript is 
restricted to statistical data containing no experimental 
results. Therefore, this manuscript is not suitable material 
for the journal BioMetals which has an audience of 
experimentally working scientists. We therefore suggest to 
submit this manuscript to a journal on environmental health 
or to a journal with a focus on toxicology which may have the 
interested readership. 

This is of course in the context that they knew I had already 
sent it to such other journals,  and again, no good reason for non-
publication was given.  Perhaps you can work out for yourself 
whether they were being honest there. 

U16. Toxicology Reports 

 
At that time I received notification of the new journal 

Toxicology Reports which had obvious appropriateness to this paper.  
So after further formatting adjustment I sent it on 4 P

th
P May 2014.  

The editor Dr Lash sent a reply on the 7P

th 
PMay, the essential content 

of which was as follows: 

“Most of the discussion of published findings provided a 
conclusion without showing the data that support the conclusion. 
The final sentence of the Abstract to me illustrates the lack of 
balance in the presentation. The statement on page 3 that the 
evidence to support a causative role for mercury in autism is 
“beyond a reasonable doubt” provides another example of the lack 



152    Experts Catastrophe  

  

of balance in the presentation. Accordingly, I am afraid that I 
must agree with the previous reviews and reject your manuscript 
for publication in Toxicology Reports.” 

But yet again, it can be shown that there is nothing there that 
justifies a refusal to publish this scandalous important precaution-
ary information.   

>“Most of the discussion of published findings provided a 
conclusion without showing the data that support the 
conclusion.”  

We see here yet again the familiar objection to many great 
discoveries, along the lines of “I can’t (or prefer not to) see your 
credible evidential case, therefore it doesn’t exist”.  But numerous 
other readers have had no difficulty seeing that case.  One such 
stated that “Your paper is important”, and “Your work is fine”.  And 
when one group of people claim not to see something that another 
group claim they do see, the “non-see-ers” have to have some very 
special grounds to be justified in prevailing in suppressing the 
evidence which the “see-ers” endorse.  And they don’t. 

>“The final sentence of the Abstract to me illustrates the lack of 
balance in the presentation. The statement on page 3 that the 
evidence to support a causative role for mercury in autism is 
“beyond a reasonable doubt” provides another example of the lack 
of balance in the presentation.” 

But both of those statements are firmly grounded in facts 
presented in the paper.  Where is the evidential case that those 
statements are wrong?   There is no such. 

Of course certain interest-conflicted readers would prefer those 
conclusions to not be true but that is not a proper basis for how 
scientific papers are selected or not. 

>“Accordingly, I am afraid that I must agree with the previous 
reviews and reject your manuscript for publication in Toxicology 
Reports.” 

But he was not “agreeing with the previous reviews”, because they 
had came up with entirely different sets of cheap excuses for 
rationalising the same predetermined decision that they didn’t want 
to put their names to publishing this embarrassing information.   



Expert excuses from other journals   153 

  

Uxx. Social Science and Medicine 

 
I decided to next send to Social Science and Medicine in view of 

there being as much implications about the social context as about 
the disabilities.  The editors replied on 20 P

th
P June including the 

following comments: 

“At Social Science & Medicine we have to prioritise papers which 
contribute substantially to one of the major health social sciences 
and are of particular interest to a wide international readership. 
I am therefore not forwarding your manuscript for review, as we 
feel it has limited social science content. [....] This is not a 
reflection of the quality of your paper, but rather concerns the 
topic and likely audience.”  

In view that that is not clearly a false excuse I will not count this 
journal in the numbering here, hence the “xx” above.   

 

U17. Medical Hypotheses 

 
After some reformatting for different journal requirements, and 

reading of other documents before deciding not to change the text 
anyway, I sent it to Medical Hypotheses (a journal with controvers-
ial recent history of publisher interference). 

On 7 P

th
P October 2014, the editor Dr Manku replied as follows. 

Dear Mr Clarke, 
Reviewers’s comments on your work have now been 

received.  You will see that they are advising against public-
ation of your work.  Therefore I must reject it. 

I admire the author’s efforts, however, I need to mention 
these points: 

The whole text seems like a newspaper article in terms of 
writing and I doubt whether this is format of your journal or 
not. For eg. note the statement on page 7 line 38 “cherry-picked 
selected data” instead of randomly chosen 

Page 3 does not include the “introduction/background” 
title. In fact the whole manuscript does not follow the structure 
mentioned in “author guides” 

Page 4 line 44--> abbreviations such as NHS and DH 
should be fully introduced at their first appearance 

Page 5 line 30--> as the item above for GPs 
Page 6 line 21--> I personally don’t admire the statement 



154    Experts Catastrophe  

  

“The famous US dentist Hal Huggins states that ......” which 
seems more like a TV/Radio report than a scientific citation 

Page 6 line 36--> this sentence “Dispersalloy is the most 
widely used amalgam with over 25 years of proven perform-
ance, i.e., since before 1979, but perhaps after their 1974 patent 
no. 3841860” seems like a commercial copy from the manufact-
urer which is not scientific 

Page 7 lines 2, 13, 23, etc--> using pronouns such as I, My, 
We, etc is not appropriate 

Thank you for your submission, I am sorry to inform you 
that it has been rejected. 

Thank you for giving us the opportunity to consider your 
work. 
Yours sincerely 
Dr. M. Manku PhD 

Yet again, there is from Dr Mankku zero indication of any 
actual fault of the science, or even of the content other than some 
new notion that it “seems like a newspaper article in terms of 
writing”, an observation which curiously was not made by any of the 
previous readers indicated above.  Basically just yet more shallow 
excuses.       

U18. Life 

 
After further reformatting for different journal requirements, 

and delay due to continuing to have to be my own medical 
consultant and practitioner in absence of a half-decent healthcare 
system here, I sent it to the relatively new journal Life, on 30 P

th
P 

November 2014.  On the 2P

nd
P of December 2014 the Assistant Editor 

replied with an email indicating that: 
“Your manuscript was not given a high priority rating during 

the initial screening process. ..... Therefore, our decision is not 
necessarily a reflection of the quality of your research but rather of 
our stringent resource limitations.” 

To which I replied:  
“Thanks for your prompt reply. 
I appreciate that all your other papers relate to origins of life 

etc rather than medical matters.” 
The Assistant Editor then forwarded a substantial text of the 

external editor’s comments, as follows (again indicated in bold with 
my replies non-bold).   

 



Expert excuses from other journals   155 

  

“The paper is a review and hypothesis paper (the claim in 
the abstract that “This is the first-ever study of health 
consequences of non-gamma-2.” is rather misleading) stating 
the argument that mercury from a specific type of dental 
filler is the primary cause of autism. The argument is 
basically that diagnoses of autism have increased, it is 
alleged that nongamma- 2 mercury amalgam use has 
increased on a timescale matching the rise in autism 
diagnoses, and because mercury is neurotoxic the two are 
therefore linked. 

I will chop this up for replies as follows. 

(the claim in the abstract that “This is the first-ever study of 
health consequences of non-gamma-2.” is rather misleading)  

I had already fully answered that point at the start of my 
earlier replies to Neurotoxicology.  This reviewer makes no advance 
on my replies here. 

“The paper is a review and hypothesis paper (the claim in the 
abstract that “This is the first-ever study of health consequences of 
non-gamma-2.” is rather misleading) stating the argument that 
mercury from a specific type of dental filler is the primary 
cause of autism.  

The reviewer here misrepresents the essence of the paper, 
which makes clear even in its title that it is about a lot more 
disability than just autism.  

The argument is basically that diagnoses of autism have 
increased, it is alleged that nongamma- 2 mercury amalgam 
use has increased on a timescale matching the rise in autism 
diagnoses, and because mercury is neurotoxic the two are 
therefore linked. 

The reviewer here grossly misrepresents the case presented.  
The timing of the autism diagnoses increase is one part of the 
evidence, but only one part.   

The argument is basically flawed in two ways. Firstly, as the 
author says himself (page 13) that he has no numbers for the 
use of amalgam in any territory. So the data presented seeks 
to correlate changes in incidence of autism with the 
*introduction* of a specific type of mercury amalgam. It is 
assumed that the amalgam use increased steadily after that. 
It may do, but there is no evidence of this at all. 



156    Experts Catastrophe  

  

Again, this objection had already been fully dismissed in the 
replies to Neurotoxicology.   

but there is no evidence of this [that the amalgam use increased] 
at all. 

No “evidence” is needed here.  It should go without saying that 
when a new type of dental restorative is introduced as the new 
standard then it is going to become more prevalent in mouths over a 
period of years thereafter.  In recent decades it has been the now 
universal standard “ordinary” amalgam.  All this was addressed in 
the previous replies to Neuropseudotoxicology. 

The second flaw is that amalgam use has actually declined 
substantially in the last decade,  

Again I fully answered this point in the Neurotox replies.  
Again this reviewer merely repeats rather than advancing the 
discussion here.  

especially in Europe as US-style concerns for dental 
cosmetics mean that patients are no longer willing to have 
metallic lumps in their teeth. To an extent this has also been 
driven by consumer concern (whether justified or not) over 
the health effects of mercury. Thus since the 1990s mercury 
amalgam use has declined substantially in the UK, even to 
the point of drilling out old amalgam fillings and replacing 
them with newer material, largely for cosmetic reasons. This 
can be readily verified by the obvious lack of metal in the 
mouths of most young people.  

But amalgams are only used in the pre/molar teeth where they 
are not “obvious”.     

However autism incidence rates have not come down, even 
in the under- 10s. In Sweden they have been phased out 
almost entirely in the time 2000 - 2005  
(see http://www.kemi.se/Documents/Publikationer/Trycksake
r/PM/PM9_05.pdf) - has the incidence of autism gone down? 

Good question.  An equally pertinent question is whether (or 
how much) there has been a decline of the prevalence of non-gamma-
2s already in the mouths of the parents of those children (as it is the 
parents’ amalgams that cause the autism).  Readily accessible 
autism incidence data for recent years is a bit patchy (and subject to 
recency bias) but such as I have seen so far suggests that incidences 
have generally leveled off at a high level (with prevalence 
consequently increasing as a lot more autistics are added while only 



Expert excuses from other journals   157 

  

few are dropped out by end of life). 

Dentistry today http://www.dentistrytoday.com/ has about 40 
articles on materials for fillings, listing hundreds of 
composites that are preferred over amalgam, again mostly 
for aesthetic reasons but also functional ones. If this reflects 
dental practice, autism should also have plummeted.  

Firstly, in the UK the NHS provides only amalgams for molars 
and premolars, and consequently they are still widely used.  Similar 
applies in the US.  Of course the fancy pricey new things get a lot 
more attention, so what?   

Secondly, what causes the autism is not installation of the 
amalgams, but their presence in mouths.  Many millions of the 
things are still in the mouths of the parents, let alone children still 
having them put in by the NHS and by equivalent organisations in 
other countries.  So it is wrong to predict that “autism should also 
have plummeted”.  Though my expectation is that we are going to 
see such plummeting within the next decade or so, at least in 
Sweden.   

The author makes the equivalent argument very forcefully in 
the supplementary material with regard to mercury in 
vaccines as *not* being relevant to autism - autism has 
continued to rise despite the decline in thimerosal in 
vaccines. Yes, good argument. So why does the same not 
apply to autism in Sweden with regard to amalgam fillings? 

Because as explained above.   

Without some actual measure of amalgam use, therefore, this 
is a post hoc ergo propter hoc argument that is not 
convincing, and is just a specific example of the ‘amalgam 
causes autism’ argument that has been done to death in the 
literature and the blogosphere. 

Far from it, this is the first ever study of these epidemiological 
questions, the first ever study of health consequences of non-gamma-
2, and the first ever presentation of that evidence.  And the comment 
above also fails to give any recognition to my Uconfirmed 
predictionU that the earlier amalgams would have caused an 
increase of their own, as very starkly confirmed in the Update 
section and Figure 7.  Again this is all entirely new evidence on the 
subject.    

The cheap stereotyping of being “just another” “amalgam 
causes autism” argument is also noted there.   



158    Experts Catastrophe  

  

The paper is also seriously flawed in its presentation of the 
case, and should be rejected for a complete rewrite even if 
the basic argument was sound. 

Curiously this alleged fault was not remarked upon by 
numerous previous reviewers.  And Dr med. Mutter (author of a 
notable review) on the contrary commented in emails that it was 
“important and should be only a little bit corrected” (29 March 
2013), and “Your work is fine” (8 November 2013).  I am reminded of 
the comment I made in a letter to Nature (Nature386;319 (1997)) 
that: “The paper involved was described by a reviewer for 
Personality and Individual Differences as well-written, well-argued, 
and well-documented, whereas a British Journal of Psychiatry 
reviewer reckoned it was of lowest grade in all three respects”.   In 
light of this, plus this reviewer’s evident difficulty in distinguishing 
sense from nonsense, I find more credibility in the words of Prof HJ 
Eysenck (most cited-ever author): “Well-written”, and Prof D 
Horrobin: “You obviously write well”.   

In the introductory section the author makes a number of 
highly charged statements, (page 2, lines 21-27) without a 
single reference or attribution.  

Here are the first three of these “highly charged” statements: 

“[1] No safety testing was undertaken before or after it was 
introduced.  [2] Patients and the public in general have still not 
been informed of the change, let alone of the increased levels of 
mercury involved.  [3] No informed consent has been sought, and 
no warnings have been given of any possible harmfulness.”   

One has to wonder quite what sorts of references I should be 
expected to put there.  I have now for a decade been challenging so-
called experts to provide evidence of safety of amalgams, and am 
well-aware of what a vacuum of evidence there is for amalgams in 
totality, let alone in respect of non-gamma-2.  Rather obviously I 
can’t cite studies which have never existed.  Again, in respect of 
informing and consent and lack of warnings it is starkly obvious to a 
UK resident that rather than being informed they are still being 
disinformed about the change to non-gamma-2.  And ditto in the US.  
Again, quite how do I cite such non-events?  The onus has to be on 
others such as this so-called reviewer to point out evidence that 
these things did indeed happen.  But they never have.   

And a better characterisation of those statements is not “highly 
charged” but rather “stupendously criminally outrageous in their 
implications”.   



Expert excuses from other journals   159 

  

The author then goes on to list ‘untruths’, listing a tinyurl 
address as evidence. Looking through the relevant URL, it 
seems to be mostly assertions by the author and not 
responses from the target of his sometimes quite aggressive 
questions. If I received a list of questions starting with an 
accusation that I was an unethical, lying weasel who was 
suppressing data, I would also tend not to try to be helpful. 

What a load of shameful rubbish. None of the questions started 
off with any “accusation of being unethical lying weasels or 
suppressing data”, and anyway they were all addressed to 
organisations rather than individuals.  And even if it were true that 
any of the questions had been “aggressive”, that would still be 
irrelevant, as many FoI questions are far from what the receivers 
wish to be reading.  More to the point those were all extremely 
pertinent and important questions, to which answers rightly 
demanded to be given.  And easily could have been given if the 
recipients were indeed honest non-charlatans.  The only reason why 
answers were not forthcoming is the very simple one that those 
questions exposed extremely criminal charlatanism which could not 
find any honest answers with which to defend its untruths.  (Note I 
did not call them “lies”, though there’s a strong bet that’s what they 
should be called.)   

Furthermore the reviewer’s contention is undermined by the 
pseudo-responses themselves which do not cite the wording of the 
questions as reasons for refusing to answer, but instead find other 
shallow rationales or none.   

If this reviewer had the slightest bit of impartiality he or she 
should at that point be remarking about the outrageousness of those 
humungous non-answers to massively important questions rather 
than drivelling about the supposed manner of asking.  

The review of mercury an autism is very polemically stated,  

Translation:  This reviewer is very strongly biased against the 
conclusions reached and wouldn’t recognise a neutral exposition 
even if it was clearly printed out and highlighted in front of them for 
ten hours.  

but is an OK review of the case for mercury being causal in 
triggering autism. The statistical argument (page 4, lines 24-
26) is not valid, as it assumes independence of data sets, 
sources of error and bias.  

Again, this objection had already been thoroughly discussed 
and debunked in the reply to Neurotoxicology.  This reviewer does 



160    Experts Catastrophe  

  

nothing to advance from that here. 

The statistics of positive *and negative* studies should 
probably be combined using a Baysian approach if the 
author wants to do this.  

Again, nonsense which was fully discussed in the Neurotox.  
There were no negative studies.  

The statistical nature of this argument also invalidates the 
logic of the author’s next statement that a negative finding 
cannot invalidate a positive one - epidemiological statistics 
arguments are not existence proofs, they are evidence 
proofs, and failure to find evidence *if it is looked for 
rigorously* is evidence for absence.  

Again fully discussed in the Neurotox, with reference to “never 
having seen the Queen”.   

The issue is that the author believes that the evidence 
against mercury is not well done. The case against mercury 
is not really stated (simply dismissed), and  

On the contrary, I debunked all three studies purported to 
make a case against mercury involvement in autism.  And I don’t 
see any coherent grounds for refusing publication there. 

there is no discussion of the (many) other ideas about the 
causality of autism - the author should at least acknowledge 
that there are other, well argued cases. 

On the contrary, I cited my published theory paper which 
explained that there are many factors in autism causation.   And 
pointed out that because mercury was shown to be a major factor in 
modern autism, then that ruled out just about everything else as a 
potential main cause of the increase, so we were left with looking for 
the source of that mercury.  Either vaccines (which I also debunked 
in an appendix) or amalgams.   

The author dismisses reference 38 because they did not 
prove that the measure of autism in adults was not 
comparable to that in children. But that was not the point. If 
incidence goes up in adults and in children in parallel, then 
some change common to adults and children is most likely to 
be the cause of the increase. If the numbers are also similar, 
that suggests (but does not prove) that the measures *are* 
comparable, but as the author is claiming that the *increase* 
in autism is evidence for the role of amalgam, then 



Expert excuses from other journals   161 

  

comparison of rates of increase is valid and relevant. 

Again I fail to see any coherent objection to my critique of the 
Brugha study at this point.  In the absence of a means of 
determining the equivalence of the measuring for the two different 
age groups, no meaningful data could be derived from the study, and 
hence it could only be a load of wishwash.   

The discussion of UK disability benefits claims is naive in the 
extreme.  

As we will see....? 

DB claims are massively changed by changes in policy about 
what ‘disability’ means, what specific schemes are available, 
what the thresholds of duration and severity are, and 
(critically) what other benefits are available instead of DB.  

Any evidence on this point?  In the absence of such evidence it 
is reasonable to guess that no such things have been going on.  In 
fact I’m well aware as a UK resident throughout all that time that 
there were no such changes of specific schemes or of thresholds, 
until more recently as indicated by the quote of “caseload growth 
now controlled”.  And there were no relevant other benefits available 
either.  More remarkably this reviewer does a great job of ignoring 
how this curve of the disability claims is a remarkable exponential 
that remarkably “just happens” to so closely coincide with the 
autism increase which also “just happens” to begin tellingly just 
after the change to non-gamma-2.  This reviewer would have us 
believe that some (non-existent anyway) procedural changes “just 
happened” to produce that increase just such as to “just happen” to 
have those abovementioned characteristics.   

One could equally correlate the number of people on higher 
band tax with mercury amalgam use, and claim that mercury 
makes you wealthy.  

But I didn’t because I was testing a boring rational strongly-
suspectable hypothesis rather than an igNobel-prize-winning stu-
pendous discovery silly one.   

The political statements that the author quotes (with evident 
disapproval) illustrate that this is a political posture, not a 
scientifically testable statistic.  

On the contrary, the political statements reflect the strong 
opposition to these increases rather than anything that could be 
politically causing them.     



162    Experts Catastrophe  

  

The arguments about whether British workers are ‘workshy’ 
compared to foreign ones is also a) a political posture, not a 
referencable fact and b) not relevant anyway as by definition 
foreign workers who come here to work must be fit enough 
to work.  

Many employers have stated that they find UK native workers 
to be too workshy in contrast to the immigrants.  I doubt if this can 
be adequately explained away in terms of the definitional concept 
given that the same criteria of “fit enough to work” apply to both 
sources anyway.  And no answer has been made to the point about 
the ancestors of this nation of workshy somehow having built all 
those medieval cathedrals in a harsh rainy land and then gone on to 
create the largest empire in history.   

Insomnia, fatigue, memory loss and consequent depression 
are all plausible results of increased consumption of 
processed food, increased TV watching disrupting sleep 
patterns (40+ free channels 24 hours/day ) or any one of 
dozens of other changes over the last 30 years. 

Sorry but I don’t think this comment warrants any reply.  
Where are all the studies you have published about these “plausible” 
explanations of those disability statistics?  Where are your answers 
to the questions on the last page of the text?  My own review goes far 
beyond mere “plausible”, it goes to confirming of a massive 
theoretical prediction (in Figure 7), which is the very essence of 
hard, competent science rather than “plausible” speculation.    

I have no idea on what evidence the author says that 
fibromyalgia is ‘often cured’ by amalgam removal, given that 
a) there are no consistent diagnostic criteria for 
fibromyalgia and b) amalgam removal is stated to release 
more mercury into the patient than just leaving it there. 
There is no reference for this statement. 

My own suspicion is that a number of vaguish labels, including 
“fibromyalgia”, “MS”, “CFS”, and “ME”, are all actually just 
unknowing clinical perceptions of amalgam mercury poisoning 
which has not been recognised as such (in the context of NHS 
denialism).  Anyway, Andrew Hall Cutler’s book mentions 
fibromyalgia ten times in its index, and here’s a ref for some studies 
which have been done. HTUhttp://www.fms-sas.co.uk/fmsmercury.html UTH 

“The foundation for Toxic-Free Dentistry has compiled 
statistics from 6 studies on a total of 1,569 patients. The patients 
reported on their symptoms before and after their mercury 



Expert excuses from other journals   163 

  

amalgams were removed. These included everything from vision 
problems to depression. Most saw dramatic improvement once the 
fillings were gone. There are many people who have recovered from 
chronic illnesses after having their fillings removed; for example, 
recoveries realized from diseases such as fibromyalgia and CFS. 
(762 patients used FTFD Patient Adverse Reaction Report to send 
changes in their health directly to the FDA and FTFD. Dr. Mats 
Hanson reported on 519 Swedish patients. Henrik Lichtenberg, 
S.D.S of Denmark reported on 100 patients. Pierre LaRose, D.D.S. of 
Canada reported on 80 patients; Robert L. Siblerud, D.D., M.S. 
reported on 86 patients in Colorado.)” 

and b) amalgam removal is stated to release more mercury 
into the patient than just leaving it there.  

Yes if done by NHS incompetents.  No if done by using compet-
ent protocols specifying high suction and separate air supply among 
other things, in which case a spike of intake is prevented.   

Stock was poisoned by *huge* amounts of mercury. The case 
of acute, massive, severe mercury poisoning is scarcely 
relevant. 

As a person who “just happened” to become chronically severely 
disabled myself, when I encountered Stock’s account it was just like 
(after so many years) I was reading my own autobiography written 
by someone else.  On what basis was Stock’s intake so much more 
“huge” than that of someone with grams of mercury constantly 
stored in their mouth for years?  Even if you wash your hands in the 
stuff and drink it it doesn’t amount to that much more intake 
because it enters very inefficiently by those routes compared to 
breathing and implanting.  So Stock’s account, collaborated by my 
own and by Cutler’s comments, is eminently relevant there.   

The cover letter is an ill-judged and innaccurate rant,  

Yes, I can see you’d have some expertise about that. 

but I can sympathise with the author’s frustration. The list of 
comments on other rejections shows that the author really 
does not understand the difference between research and 
review, and is completely unwilling to take guidance as to 
how to get his ideas taken seriously.  

Which could be why various notable people (Eysenck, Rimland, 
Horrobin, among others) have so greatly enthused about my ideas.   



164    Experts Catastrophe  

  

These documents are not part of the paper and so are not 
reasons for rejecting the paper, but they do suggest that 
more detailed comments that I have provided here would be 
a complete waste of time, and would only result in the author 
ranting about us to someone else. 

Well, that’s one prediction this reviewer has got right.   

It is a shame that the author has chosen to write what is a 
polemic instead of a paper.  

On the contrary, it is a shame that the reviewer has chosen to 
write what is a polemic instead of a review.  

I think that he may have a good point. Amalgams do emit 
mercury, mercury is not good for you, dental mercury can be 
converted to methyl mercury by oral fauna (this has been 
published), and methyl and dimethyl mercury is *severely* 
toxic. Phasing them out seems like a good idea. But with no 
new evidence,  

On the contrary, major new evidence is presented in the paper. 

highly biased arguments, flawed logic and statistics,  

As demonstrated above? Or rather de-debunked above.   

and text full of comments accusing opponents of bias, data 
suppression and radically unethical conduct without any 
evidence, this is a really poor way to make that point.” 

On the contrary I do show the evidence, such as it is, for those 
who have eyes sufficiently unblinkered to see it.  My text doesn’t 
make “accusations” so much as state facts which speak for 
themselves of the bias and suppression and unethicality.  And no 
evidence has been raised in rebuttal.   

 

UPreprint servers to the non-rescue 

 
Not being known for my patience or persistence, I thereafter 

sent the thing to some “preprint servers”, which claim to publish 
scientific papers without first subjecting them to a “peer review” 
process.  Sure, I did have some, ooh, ~slight~ scepticism about how 
free from “peer review” rejectionism these sites would prove to be.   

One option was the F1000 website.  But for this article longer 
than 15,000 words their fee would be at least $2000, and they could 
well decline it even if I robbed enough banks first.   



Expert excuses from other journals   165 

  

So I sent it firstly to PeerJ Preprints on 23 P

rd
P February 2016.  I 

uploaded in both their preferred format (double-spaced single-
column with line numbers) and a format with double columns as is 
typical of most published papers.  Three days later, not having had 
any reply notification, I checked their website which said:  

“This manuscript has been rejected as unsuitable for public-
ation.  I apologize that we cannot consider your submission. You 
may find that it is better suited to submission at bioRxiv 
(http://biorxiv.org/) or F1000 research (http://f1000research.com/).”   

Having already ruled out the F1000 option I then sent it to 
bioRxiv (after adding “?” to the title) and got this reply: 

MS ID#: BIORXIV/2016/041517 
MS TITLE: Autism, adult disability, and ‘workshy’:   
Major epidemics being caused by non-gamma-2 dental amalgams? 

Dear Robin P Clarke; 
We regret to inform you that your manuscript is inappropriate for 
bioRxiv as it is not a research paper being prepared for submission 
to a journal. 
Thank you for your interest in using the bioRxiv service. 
The bioRxiv team 

And yet this rationale for rejection reads oddly in the context 
that their website states that:  

“authors are able to make their findings immediately available 
to the scientific community and receive feedback on draft 
manuscripts before they are submitted to journals.”  And their 
Submission Guide states that:   

“An article may be deposited in bioRxiv in draft or final form, 
provided that it concerns a relevant scientific field, the content is 
unpublished at the time of submission, and all its authors have 
consented to its deposition.”  

“All articles uploaded to bioRxiv undergo a basic screening 
process for offensive and/or non-scientific content. Articles are TnotT 
peer-reviewed before being posted online.”   

And need I remind you that on sending the same content to 
numerous “peer-reviewed” journals, they had critiqued it as though 
it was indeed a “research paper being prepared for submission to a 
journal”, rather than declared that it was not.  So who’s telling the 
truth here?  

 
 
 

~~~~~~~ 

r
Text Box
Copyright 2020 
Robin P Clarke and Best Books Press
www.pseudoexpertise.com   




